Pleidooi voor mensenrechteneducatie op Nederlandse scholen

Mensen- en kinderrechten moeten een vast onderdeel worden van het onderwijs op scholen in Nederland. Dat bepleit het Platform Mensenrechteneducatie, waar onder meer Amnesty International, het NJCM en UNICEF Nederland lid van zijn, vandaag tijdens een (besloten) bijeenkomst met het platform #onderwijs2032. Deze commissie is door het kabinet ingesteld om advies te geven over een nieuw schoolcurriculum.

‘Kinderen in Nederland weten niet goed wat hun rechten zijn, of wat ze precies inhouden’, zegt Kirsja Oudshoorn van Amnesty International, ‘Het is cruciaal dat hier gerichte aandacht voor komt. Het gaat over heel concrete thema’s zoals de rechten van een kind als je ouders scheiden, wat het recht op privacy inhoudt en wat je rechten zijn als je gepest wordt. Elk kind moet dat weten.’

Onderzoek wijst uit: leraren en docenten willen wel

Uit onderzoek van UNICEF Nederland dat vandaag gepresenteerd wordt, blijkt veel behoefte te bestaan aan kinderrechteneducatie onder docenten in het basis- en voortgezet onderwijs. Bijna 80% van de basisschoolleerkrachten vindt kinderrechteneducatie (zeer) belangrijk. In het voortgezet onderwijs geldt dit voor ruim 60% van de docenten. Toch besteedt slechts een minderheid van de scholen er structureel aandacht aan. ‘Als mensen- en kinderrechteneducatie niet verplicht is in het onderwijs, leren sommige kinderen wel over hun rechten en andere niet’, vertelt Sabine de Jong, kinderrechtendeskundige bij UNICEF Nederland.

Geen nieuw vak

Het Platform Mensenrechteneducatie pleit niet voor een nieuw vak, maar voor mensen- en kinderrechteneducatie als overkoepelende kapstok voor verschillende maatschappelijke thema’s die in de klas of op school spelen. In landen waar kinderen op school wel leren over mensen – en kinderrechten, zijn grote verbeteringen zichtbaar. ‘Leerlingen presteren beter en er wordt minder gepest’, vertelt De Jong, ‘ook de relatie tussen leraren, leerlingen, ouders en de buurt verbetert. Dat onderstreept ons pleidooi om kinderrechteneducatie ook in Nederland in te voeren.’

Brede steun voor een verankering in het curriculum

Ook vanuit internationaal perspectief is er een roep om structurele aandacht voor kinderrechten. Het VN- Kinderrechtencomité, het orgaan dat toeziet op de naleving van het VN-Kinderrechtenverdrag in Nederland, deed de Nederlandse regering vorige week de aanbeveling om kinderrechteneducatie te verankeren in het schoolcurriculum.

Programma

‘LEREN OVER JE RECHTEN’
Een bijeenkomst over de waarde van mensenrechten en kinderrechten in het schoolcurriculum

15.30 uur: opening Franka Olujic (NJCM),
lid Platform Mensenrechteneducatie

15.35 – 15.45: presentatie Kirsja Oudshoorn (Amnesty International Nederland), secretaris Platform Mensenrechteneducatie
Over de juridische verplichting van de Nederlandse staat, de toegevoegde waarde van mensen- en kinderrechteneducatie en de manier waarop MRE vorm kan krijgen in het schoolcurriculum.

15.45 – 15.50: filmpje

15.50 – 16.00: presentatie Jonneke Naber (College voor de Rechten van de Mens)
Over het belang van mensenrechteneducatie binnen het onderwijs, het project Leerkring Mensenrechten op School en de samenhang tussen MRE en maatschappelijke thema’s die ook het onderwijs betreffen.

16.00 – 16.05: presentatie Coby van der Kooi (Kinderombudsman)
Over de visie van de Kinderombudsman op kinderrechten als onderdeel van het schoolcurriculum.

16.05 – 16.15: presentatie Sabine de Jong (UNICEF),
lid Platform Mensenrechteneducatie
Over de resultaten van het UNICEF-onderzoek naar kinderrechtenkennis en de behoefte daaraan onder scholieren en docenten in het voortgezet onderwijs.

16.15 – 16.25: presentatie Mathieu Arnouts, rector Vrijzinnig Christelijk Lyceum (VCL) Den Haag
Over de projecten op de VCL Den Haag over kinderrechten en de impact hiervan op het schoolklimaat.

16.25 – 16.35: – reactie door Ab van der Touw, CEO bij Siemens Nederland en lid van het Platform Onderwijs 2032
– overhandiging toolkits mensenrechten en kinderrechten in het curriculum aan Ab van der Touw

16.35 – 17.00: discussie en vragen