Ministeries brengen buitenlands beleid aan de leerling met lespakket ‘Vrede en Veiligheid’

DEN HAAG. Dit schooljaar kunnen Nederlandse scholen ervoor kiezen om het lespakket ‘Vrede en Veiligheid’ op te nemen in hun lesmateriaal. Het pakket is ontwikkeld door het Ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met Defensie en geeft speciale aandacht aan de Nederlandse missie in Afghanistan. D66-leider Pechtold noemt het propaganda en vraagt de Ministers om opheldering.

Naar aanleiding van de publicatie van het lespakket op het internet zijn in de Kamer zowel inhoudelijke vragen gerezen over de objectiviteit van het lesmateriaal, als de politieke vraag: heeft de Nederlandse overheid iets uit te leggen?

Betreffende de laatste vraag, zo stellen de Ministers, komt de Nederlandse regering haar plicht om de bevolking te informeren na. Met het lespakket richt zij zich nadrukkelijk op het communiceren van de beleidsinhoudelijke boodschap op een informatieve, relevante en objectieve wijze, aldus de Ministers.

Inhoudelijk, antwoorden de Ministers, geeft het pakket inzicht in velerlei aspecten van het brede thema ‘vrede, veiligheid en ontwikkeling’, het zogenaamde geïntegreerde beleid van ontwikkelingssamenwerking, defensie en diplomatie. In het lespakket wordt dit standpunt samengevat onder het motto: ‘wederopbouw waar mogelijk, vechten waar nodig’.

Daarnaast wordt de passage in het lespakket over het kritisch beoordelen van nieuwsvoorzieningen aan de kaak gesteld: is de regering ontevreden over de berichtgeving betreffende de missie in Afghanistan en de weerslag die dit zou kunnen hebben op de moraal van de Nederlandse troepen ter plaatse?

De Ministers reageren ontkennend en antwoorden dat de betreffende passage beoogt leerlingen en studenten te stimuleren om zich bij dergelijke gevoelige onderwerpen af te vragen hoe de boodschap zich verhoudt tot de boodschapper en actief op zoek te gaan naar andere bronnen van informatie over het land en de missie.

Het lespakket is ontwikkeld naar aanleiding van nadere vragen van verschillende scholen toen zij, in het kader van de voorstelling ‘Breekbaar Nieuws’ over Afghanistan die sinds mei dit jaar langs de middelbare scholen en andere instellingen trekt, een themaweek wilden organiseren. Doel van de voorstelling is om Nederlandse jongeren te informeren over de context van de situatie in Afghanistan.

BRONNEN